Jak by měly děti hospodařit s kapesným

Pokud už dítě navštěvuje základní školu, pravděpodobně uvažujete o vhodné výši kapesného. Kromě toho, že čím je starší a pohybuje se bez vás, a tedy potřebuje u sebe peníze pro různé případy mít, je dobré, aby se co nejdříve naučilo s penězi hospodařit a poznalo jejich hodnotu. Je tedy vhodné o penězích s dítětem hovořit už od malička, a trénovat finanční gramotnost klidně formou her. Je dobré, aby vědělo, že peníze se vydělávají prací, můžete si s dítětem hrát na obchod a nakupování. Vhodné je, aby brzy pochopilo, že vydělat peníze není jen tak. Nechte ho tedy klidně už brzy vyzkoušet si nějakou menší brigádu doma. Pokud touží po nějaké drahé věci, je dobré, když si část hodnoty našetří samo, právě z kapesného.
holka s zápisníkem

Kapesné dítě nejprve dostává v menších částkách spíše na různé dobroty, svačinky. Je důležité, aby kapesné dítě dostávalo pravidelně, ať už v jakékoliv částce. U malých dětí je dobré dát drobné kapesné například jednou týdně. Dobré je, ponechat brzy s penězi i určitou zodpovědnost a povinnost. Zpočátku si peníze může utratit za nějakou dobrotu, ale velice brzy by se mělo naučit spořit do kasičky. Vysvětlujte dítěti smysl úspor, zkuste vymyslet nějakou věc, na kterou si může šetřit. Kapesné je zásadní pro výuku finanční gramotnosti, a proto trénujte od mala, že je třeba zaplatit povinné výdaje, část uspořit, část utratit pro radost.
dvě eura
Když už je na to dostatečně zralé, je dobré, pokud dostává peníze i na úhradu určitých povinností, ať už jde o jízdenky, placení obědů ve škole atp. Je vhodné, aby se takto s penězi učilo hospodařit a myslelo na to, že částku je třeba adekvátně rozdělit na „utrácení“ a nutné platby. Kromě povinností je vhodné ponechat dítěti i určitou volnost v tom, za co si volnou část peněz utrácí. Nevyzvídejte, za co utratilo každou korunu. Samozřejmě kdyby se mělo u větších dětí jednat o větší částky, je vhodné si všímat toho, aby dítě peníze neutrácelo za nevhodné věci typu cigarety.

Jak by měly děti hospodařit s kapesným
5 (100%)3